AMTS Off-Road Show: egy Scarabeus története!

Így készül egy vérbeli terepautó

Az off-roadozás világa immáron harmadik éve szerves része hazánk legnagyobb autóshowja, az AMTS palettájának. A rendhagyó módon augusztus végén megrendezésre kerülő kiállítás 10, önmagában is teljes értékű rendezvényként működő tematikája mellett idén is kötelező programként érkezik a Hungary Off-Road Show!

A vadonatúj, izgalmas nyomvonalakkal és akadályokkal tűzdelt pályán nyitástól-zárásig folyamatosan dübörögnek majd az ország minden tájáról érezett terepjárművek. A szervezők 2021-re a teljes területet átrendezték, hogy a látogatók minél jobban kivehessék részüket a pályán zajló akciókban – akár nézőként, akár az Off-Road taxik utasaként!

SCARABEUS – egy igazi off-road csodabogár

A számos durva gépszörny által tarkított mezőny egyik üde színfoltja lesz a Scarabeus, melyet idén már biztosan testközelből láthatnak akciózni az AMTS látogatói. Íme az Ő története, melyből betekintést nyerhetünk arra is, hogy mennyire összetett projekt egy off-road autó megépítése!

A Scarabeus egy teljesen egyedi, hazai építés a Győr-Moson-Sopron megyei Kapuvárról. Megálmodója és építője pedig maga a tulajdonos, Pászli Gábor.

Az autó lelke a független felfüggesztésű, lengő tengelyes Tatra futómű. Ez a fajta Tatra az 1950-es években szolgált csapatszállítóként az akkor még Csehszlovák hadseregben. Egészen pontosan 2 db hátsó differenciálmű és 2 pár első lengőtengely lett felhasználva a projekthez.

A most már lassan 70 éves gyári féltengelyek és csuklók sajnos nagyon hamar feladták a küzdelmet, így azok cserélve lettek egyedi gyártású alkatrészekre. A nagy végáttételnek köszönhetően szerencsére a futómű többi része még mindig gyári és nagyon jól viseli a 40”-os Maxxis Trepador gumikat. Motorja a jól bevált VW 1.9 Tdi, némi átalakítással, de abszolút nem túlzásokba esve, mivel az autó versenykész súlya 1360kg.

amts miniautó építés
offroad 2021

A SCARABEUS teljesítménye olyan, mint egy szkarabeuszé

Teljesítmény-ügyileg kb. 150 lóerő áll rendelkezésre és ez bőven elegendő. Nyomatékváltója egy Jeep-ből származik, japán gyártmányú Aisin automata. Ebben szintén történt némi átalakítás, mely meglehetősen egyedivé teszi a kezelhetőségét. Gyakorlatilag most egy kuplung nélküli hibrid kézi váltóként működik. Kézzel szabályozhatók a fokozatok, önállóan nem kapcsol, nem avatkozik be.

Az osztómű okozta a legnagyobb fejtörést az építés során, mivel a hátsó difiknek és az első tengelyeknek köszönhetően a kúp – tányérkerekek (hidanként 2-2😊) ellenkező irányban forognak mint minden más terepjárónál – a széria osztómű beépítése tehát kizárt volt. Hosszas tervezés után sikerült alkotni egy teljesen egyedi, négytengelyes függőleges elrendezésű osztóművet, mely kiskardán nélkül illeszkedik az automata váltóhoz.!

amts miniautó építés
offroad 2021

Mit kell még tudni a Scarabeusról

A nyomatékátvitelt a hidakhoz egy G Mercedes kardántengelyei biztosítják, a rugózásról Profender 12”-os rugóstagok gondoskodnak. Amennyiben nem elegendő a rugóstagok mozgástartománya, a hátsó híd az alvázhoz képest még tovább tud „lépni” egy speciális csapágyazott megoldásnak köszönhetően. Mindez ki lett egészítve egy pneumatikus szintszabályzással, mely ha szükséges, „lezárja” a rugóstagokat, blokkolja a mozgást.

Na de megállni is meg kell valahogy: négy tárcsafék lassítja a járművet kerekenként dupla 2 dugattyús féknyergekkel, a sarokfékek pedig levegő-rásegítéses, Wilwood munkahengerekkel lettek kialakítva. A levegőrendszer megtáplálásáról ARB kompresszor gondoskodik, Hafner szelepekkel és munkahengerekkel.

A kormányzás hidraulikus, elöl orbitol rendszerű, hátul szeleppel vezérelve az ülés mellett. Az első és hátsó tengelyek fordulása egymástól függetlenül történhet. A hűtésért (mivel a menetszél a triál versenyeken nem túl gyakori) a driftből ismert nagy teljesítményű japán Mishimoto ventilátor felel.

Az autó kisebb–nagyobb megszakításokkal összesen 3 év alatt készült el. A pandémiás időszaknak köszönhetően még csak tesztelésre volt lehetőség, de ez idáig hiba nélkül működik a gép, lassan egy éve.

Az éles bevetésre pedig már csak augusztus végéig kell várni: vérbeli off-road gépsárkányok körében dübörög majd a Scarabeus is az „A” pavilon melletti depóban, valamint a vele határos földes-füves területen, és egy kicsit átrendezik a jelenlegi terepet.

Nézd meg és próbáld ki őket személyesen, augusztus 27-29. között a Hungexpón!

További infók:

www.amts.hu

Andor és Krisztián

Ha tetszett összefoglalónk és szeretnél azonnal értesülni az Off-Road világ újdonságairól, iratkozz fel hírlevelünkre és rendszeres tájékoztatást küldünk a legfontosabb Off-Road aktualitásokról:

error: Védett tartalom! Nem engedélyezett a letöltés. Ha szeretnéd használni a weboldal tartalmait vedd fel velünk a kapcsolatot.