Tete-Katlan.
Az off road versenysport magyarországi arcai (4. rész).
Katlan. Már maga az elnevezés is idegborzongatóan izgalmas, de mi is tulajdonképpen a Tete-Katlan? Mi vár az odamerészkedőkre? Egyáltalán, hogyan született meg a gondolat, hogy a pusztán off road paradicsom szülessen?
Homokbányából off road mennyország
A Tete-Katlan elhelyezkedése ideális, hiszen Pest megyében, a fővároshoz közel található. A Gomba településhez közeli Tetepuszta (Gomba-Tete) ad otthont neki, azon belül is egy volt homokbánya. Elmondható, hogy az off road helyszín születését megelőzően már minden követ megmozgattak, de legalábbis sok földet elhordtak az M0-ás építéséhez.
A Tete-Katlan egy közel 5 hektáros területen fekszik, amely a Pete család tulajdonában van, akik szintén kiveszik a részüket a munkából.
A volt bányába sokat jártak a környékbeliek autózni, télen pedig a gyerekek számára szánkóparadicsommá vált a hely. Idővel felmerült az igény egy fedett helyre, ahová a hidegben behúzódhatnak, leülhetnek, beszélgethetnek. Igazán frappáns megoldás született, egy buszt alakítottak át közösségi térré fűtéssel, sparhelttel és ülőhelyekkel. Kiegészítették egy szaletlivel, majd jött a kútfúrás, a víz. Jelenleg az áram bevezetésén dolgoznak.
Nyáron is szívesen jártak oda sütögetni, és egy ilyen alkalommal bukkant a helyre véletlenül Pap Richárd, akinek nagyon megtetszett a hely, szeretett volna csinálni valamit a Katlanban.
Egy közös ismerősön keresztül lett Marcell és Ricsi bemutatva egymásnak. Jó viszony alakult ki közöttük, rendszeresen összejártak, és tervezgetni, ötletelni kezdtek, mennyi lehetőséget rejt a Katlan. Ennek már 6-7 éve.
Mit kínál a Tete-Katlan?
Az off roadosok egyre több helyről kiszorulnak, de a Tete-Katlan lehetőséget nyújt az úttalan utak szerelmeseinek, hogy szervezett körülmények között élhessék át a vadregényes izgalmakat, megjárathassák csodajárgányaikat, vagy akár sarat dagasszanak autójukkal.
A bánya mellett egy hatalmas erdős rész is a területhez tartozik, ahol szintén számos pálya található.
Rendezvényekhez bérbe adják a Katlant. Tartottak itt éjszakai extrém trophy-t, valamint helyszínt adtak off-roados Jeep-találkozónak és Legend Rally pontgyűjtő versenynek is.
Tete-Katlan fejlesztések
A Katlan most kezd előtérbe kerülni, erőre kapni. Már szépen kirajzolódik, hogy van jövője. Hivatalosan is off road pályaként működik, fent van a térképen – szó szerinti és átvitt értelemben is.
Ahogy nő a Katlan népszerűsége, úgy bizonyul egyre kisebbnek a kempingrész, illetve maga a terület is. Egy-egy rendezvénykor pillanatok alatt megtelik, így eljött az idő a bővítésére. Infrastruktúrája folyamatosan fejlődik. Kutat ásattak, innen megy a vízellátás, többek között a sárgyorsulás-öntözés. A világítás fejlesztése a következő célkitűzés.
Az 5 hektáron sok a kiaknázatlan terület, ahol még nem járt autó. Rengeteg lehetőség van benne.
A terv a helyszín, a kempingezési lehetőség bővítése, hogy minél több embert odavonzzanak.
Bárki jöhet?
Az emberek kezdik megismerni a helyet, tetszik nekik, nagyon jók a visszajelzések. Budapesthez
viszonylag közel van, jól megközelíthető, egyre látogatóbarátabbá válik, például a nézőknek felállított padok is ezt támogatják. A környéken lakók is elfogadják, ami még gördülékenyebbé teszi a működését.
A Tete-Katlan a helyi közösség összetartó ereje, ráadásul turisztikai látványossággá is válik, egyre híresebb. Rendezvényeik iránt egyre nagyobb az érdeklődés.
Ugyanakkor meglett a „hírnév ára”. Egyre többen jöttek, és sajnos egyre több hanyag látogató érkezett, aki nem vigyázott a helyszín tisztaságára és az ott található felszerelésre.
A csapattagok egyre többet fektetnek a helybe, így nem hagyhatták annyiban ezt a viselkedést.
Bezárni nem akarták a helyet, inkább a tulajdonosi szemléletre fektettek hangsúlyt. Kénytelenek figyelemmel kísérni, hogy kik jönnek. A Katlan továbbra is bárki előtt nyitva áll, de a kiírt telefonos elérhetőségen kell bebocsátást kérni.
A Tete-Katlan megálmodói
Pete Marcell és Pap Richárd mertek nagyot álmodni, és azon dolgozni, hogy a tetepusztai terület kiváló helyszínné váljon az off road szerelmeseinek. De számukra hogyan jött az off-road? Milyen utat jártak be, amíg a Katlanig jutottak?
Pap Richárd
Hókotró helyett 4×4
Pap Richárd tulajdonképpen praktikai okokból váltott off-road járműre. A házuk előtt földút van, és télen, amikor leesett a hó, nehéz volt kiállni a személyautóval, mivel mindig az ő utcájukban tolták el a havat utoljára. Ricsi megelégelte a dolgot és összkerékmeghajtásra váltott.
A továbbiakban már hagyományosnak nevezhető utat járt be. Sok pályatársához hasonlóan UAZ-zal kezdett. A vastelepen vett meg kiszuperált autókat, szétbontotta. Ha érdemes volt rá, felújította, ha nem, alkatrészeket nyert belőle. Ezekkel a kocsikkal járt. Volt, amelyik autókiállításon is részt vett.
Aztán jött a Babod Fesztivál rengeteg alkalommal.
Ide nekem az UNIMOG-ot!
Egyik versenyen Richárd jeepjének a hátsó része szétment egy dagonyánál, iszonyatos eső is nehezítette a pályát. Szorult helyzetéből egy UNIMOG húzta ki. Ekkor döntött úgy, hogy neki egy olyan autó kell. Megvette azt az UNIMOGot, ami segített rajta. Ez volt az első a sorban.
Katonai UNIMOG volt, alap: alváz, motor és karosszéria. Erre ment az építés: bukócső, fékek, átépítés legvégén a motor is ki lett cserélve. Sokáig jó volt az eredeti, de aztán megállt, gyenge volt, így diesel motor került bele. Ez a kocsi végül eladásra került.
Nem sokkal később egy hirdetésben bukkant rá egy katonai tűzoltóautóra.
Richárd dilemmázott, hogy megvegye-e. A döntést végül a sorsra bízta, elhatározta, hogy, ha van rajta csörlőkihajtás, akkor megveszi. Volt. Ez lett az újabb kiválasztott. Elment érte, behúzta hazáig, és indult a munka. Barátok segítségével, saját kezűleg építette Richárd, akár éjszakánként, amikor ideje volt rá. Kemény időszak volt, de másfél év alatt elkészült az autó mostani változata.
Egy katonai tűzoltóautó új élete
2.5-ös TDI Audi motor került bele, belülről minden eredeti maradt az autóban. A hajtáshoz nem kellett hozzányúlni. Terepváltó maradt, mivel az UNIMOG felépítése olyan, hogy a motor, kuplungház, ill. váltóharang egybe van fogatva a váltótereppel. Egy egység, nem módosítható.
Ricsi kiforrott technikákat alkalmazott, nem kísérletezett, hallgatott motorszakértő barátjára. Mindig bevált a tanács, amit kapott.
Az autó ’62-es kiadású, alapfelszereltségű volt: 2 difizár, fékek, 2.2-es motor. Innen építették föl.
Nem másolt sehonnan, Richárd minden módosítást saját maga gondolt ki. Újításai annyira egyediek voltak, hogy mások másolták az ő átalakítását.
Babodon történt, hogy egy szlovák srác odament Ricsihez, és engedélyt kért az autó lefényképezésére. Nem volt ellenvetés, így elkezdett fényképezni. Centiről centire lefotózta a kocsit. Egy év múlva látták az autó klónját feketében.
Taurus kerekek voltak rajta először, 20 colos traktorkerekek. Sárban verhetetlen, dagonyára kiváló. Vitt is haza sarat rendesen.
„Otthon gyűlt a babodi sár.”
Mentésekre lehet jobban használni. Kamionmentésre, vagy olyan helyekre becsúszott autókéra, amiket máshogy nem tudnak kiszedni. Richárd a rendőröknek is fölajánlotta a segítségét.
Az UNIMOG a gyerekeknek nagyon tetszik, nagyon szeretik. Olyan, mint egy nagy mászóka.
Kilóg az off roados sorból, más világ, mégis a Tete-Katlan „arca” lett ez az autó és Richárd védjegye is egyben.
Pete Marcell
Kocsifogyasztásra fel!
Pete Marcell édesapja, Pete István, nagyon eredményes crossmotoros volt, innen jött az életébe az off road vonal.
Marcell is elkezdett motorozni, de István nem szerette volna, ha a fia arra a sorsra jut, mint ő. Nem akarta, hogy össze-vissza törje magát, ő már megtapasztalta a motorozás hátrányos következményeit.
A motor így ment, és jött egy 3000-es, hosszú, benzines Pajero. Ezzel kezdődött minden. Az autó a „szakszerű” használat mellett 1 évet bírt. A használati módszertant jól illusztrálja az alábbi mondás:
„Jobb láb a gázon, bal láb a jobbon.”
A Pajero után jött egy UNIMOG G-Merci. Nagyon lassú volt a hajtása, nem jutottak vele sehova. Sárban jó volt, de másra nem volt alkalmas.
Ezt követte egy gyári G-Merci hidas versenyautó, annak már vágott volt az eleje, hátulja. Azzal mentek először Béren versenyre. Marcell akkor még az édesapjának navigált, utána kerültek el ezzel az autóval a Bács Trophy-ra.
A G-Merci hídjai azonban szörnyen gyengének bizonyultak, egy versenyen 3 féltengelyt kellett cserélniük.
Párja édesapjától megvettek egy orosz kasztnis UAZ-t Nissan Patrol hidakkal. Marcell azzal tudott először jóízűen versenyezni. Időszakonként az országban rendezett különböző versenyeken is megmérettette magát, már ahova a munkájuk mellett eljutottak.
2.9-es motor, gyári Sprinter, 5 hengeres. ’13-as építésű autó, a súlya még elég nagy volt. Emiatt kicsit hátrányból indultak a többiekkel szemben, akik újabb építésű autóikkal vettek részt a versenyen. Azért így is a 4-5-dik helyen végeztek. Ezzel az autóval jelenleg öccse, Dominik bontogatja szárnyait.
Tavaly decemberben került hozzájuk az új kocsi, egy VW 1.9 PD TDI motoros csoda. Kész épített autóként vették.
Idén elkezdték a Bács Trophy-t vele, év végére harmadikak lettek a bajnokság Extrém kategóriájában. Marcell mint sofőr és édesapja mint navigátor párosban. És ez még csak az első év volt.
Ez a kocsi jobban feküdt Marci stílusához, habitusához.
Teljes mértékben egy csőváz lett hajlítva, középmotoros konstrukció, terepváltó nélküli, állandó összkerekes. Jelentős súlyt spóroltak, hiszen egy ilyen váltó 50-60 kilót jelent.
Gyári 1.9 PD6-os váltó van benne, egyik oldalon lehegesztett difivel. Rajtkerekes, keresztmotor hosszára lett fordítva, és le lett hegesztve fixre. 38 és feles gumikkal nem kap nagyobb terhelést ez a váltó, mint hogyha egy személykocsiban lenne benne. Ez egyelőre egyedi konstrukció a hazai off roadosok körében. Erő is maradt, meg még gyors is; pontosan megtervezték, ki lett számolva.
Off-road verseny tervek
Marcell és családja egyre több versenysorozatra kezdett járni, sok tapasztalatot szerzett.
Tervezik, hogy a Katlannal becsatlakoznak valamelyik versenysorozatba, de a terület még nem alkalmas erre, fejlesztésekre van szükség hozzá. Nagy kihívás egy ilyen szervezés, sok munka van még addig.
A személyes versenyzést tekintve a 3. helyezés után jövőre újúlt erővel vágnak bele. Marcell nem szeretne változtatni az autón, de még tanulnia kell, ki kell ismernie a járművét.
„Edzeni kell, meg van olyan oldala, amire nem borultam fel, azt ki kell próbálni.”
Gyakorolnia kell, kitapasztalnia a kocsi határait.
Időhiány és munka miatt egyelőre nem aktuális, de tervezik a nemzetközi megmérettetést is. Az adottság megvan hozzá kocsi és sofőr tekintetében is. Amúgy sem a pénz teszi a jó off roadost.
„A lóerő hiányát bátorsággal pótoljuk.”
…mert kell egy csapat!
Bár cikkünkben Marcell és Ricsi került reflektorfénybe, szeretnénk kihangsúlyozni, hogy több tucat lelkes csapattárs ugyanúgy kiveszi a részét a munkából. Odaadó közreműködésük nélkül nem lehetne a Katlan az, ami most. Idejüket, energiájukat és pénzüket sem kímélve munkálkodnak a Tete-Katlan felvirágoztatásán, hogy minél fantasztikusabb élményben részesülhessenek az oda látogató autósok és nézők.
A fantasztikus közösséget igazolja, hogy a csapat folyamatosan bővül, mindig akad újabb segítő kéz. 10 fővel kezdték kialakítani, karbantartani a területet, összeadni a pénzt a fejlesztésekre. Mára több tucatnyira bővültek.
Lehetővé tették, hogy egy nagyon jó közösség kialakulhatott.
Ezúton is szeretnénk megköszönni mindegyiküknek a kitartó és eredményes munkát!
Tete-Katlan elérhetősége
Ha Te is részese lennél ennek a közösségnek, látogass el a Tete-Katlanba, Tetepusztára.
Közel van Budapesthez, az M4-en könnyen megközelíthető.
Andor és Krisztián
Ha tetszett összefoglalónk és szeretnél azonnal értesülni az Off-Road világ újdonságairól, iratkozz fel hírlevelünkre és rendszeres tájékoztatást küldünk a legfontosabb Off-Road aktualitásokról: