Molnár Zoltán triál autóversenyző, többszörös Európa-bajnok
Az off-road versenysport magyarországi arcai (2. rész)
Molnár Zoltán – Triál király
Molnár Zoltán triál autóversenyző, hazai bajnokságokon folyamatosan részt vesz, valamint külföldön, Európa-bajnokságokon, illetve edzésképpen szlovák futamokon is rendszeresen indul.
21 éve versenyez, az off-roadozást sok más pályatársához hasonlóan a somogybabodi Babod Off Road Fesztiválon kezdte. Egy Lada Nivával indult kezdőként, „hátulról besurranva” megnézte a nagyokat, később pedig az off-roados körökben szintén kedvelt orosz csodával, egy UAZzal folytatta pályafutását.
Engedd meg, hogy egy hasonlattal éljünk: egy jó off road pilóta olyan, mint a jó DJ. Az az igazi, ha magnókazettával, bakelittel kezd, és utána lép följebb. Zoltán esetében nem is elrugaszkodott hasonlat, hiszen off-road sofőrünk 6 évig diszkózott. Bakelit, CD lemez… Olyan szintű feljebblépés, mint Ladával kezdeni, majd UAZra váltani. Az autók Blue Ray-e pedig Zoltán számára a Suzuki.
Suzuki, a triál autók blue ray-e
A triál sport látványos, csak nincs annyira rivaldafényben. A sofőrön nagyon sok múlik. Hiába jó a technika, ha a sofőr nem megfelelő. Egy egyszerű autó is csodákra képes hozzáértő irányítás alatt. Ugyanakkor a technikailag legkiválóbb autó sem oldja meg a helyzeteket a pilóta helyett.
Európában annakidején a Suzuki SJ vagy más néven Suzuki Samurai volt elérhető nagyobb számban. Voltak az LJ-k is, de azok elég gyengék voltak.
De ezeken túl, miért a Suzuki?
A Suzukit kezdésnek könnyű megszerezni, ráadásul már önmagában elég sok mindenre képes. Egy megfelelő kerékmérettel a legügyesebb autó, melyben előnyt jelent kis mérete is. Az alap konstrukció olyan jól tervezett, hogy nem nagyon kell hozzányúlni.
Molnár Zoltán beismeri, hogy szeretett volna egy G Mercit vagy egy Jeepet, de azok elérhetetlenek voltak számára. Osztrákok és németek használtak ilyen autókat. Amikor alkalma volt, off road versenyzőnk próbálta meglesni, hogy miket alakítottak át. Volt híd fölé rakás, vagyis a rugók a híd fölé kerültek, hogy magasabb legyen az autó, a saras pályákon ez volt a lényeg.
Manapság már inkább alacsonyabb autók kellenek, hogy stabilabbak legyenek, ne billenjenek fel. Technikával erősítik a pályákat. A versenyeket már nem engedik be természetvédelmi területre, maradtak a bányák, ott pedig a kövek, ami iszonyatos kihívást tudnak jelenteni.
2 éve Finnországban rendezték az utolsó Eb-t a covid előtt. Zoltán elhűlve látta, hogy a kő nagyobb, mint az autója, de nem adta fel. Ott volt a kapu, ha teljesíteni akart, mennie kellett. 20-as tempóval nekiment a kőnek, és abban a pillanatban, amikor érezte, hogy a kocsi eleje felpattan, nyomta tovább a gázt. Ilyen ez a műfaj, kell hozzá a jó autó.
Magyar off-roadosként külföldön
Külföldön nem örülnek a magyar versenyzőknek, mert az itthoni bajnokság – mely 2010 óta minden évben a Magyar Terepjárós Triál Sport Egyesület által kerül megrendezésre – szakmailag olyan kemény, hogy aki már innen elér egy pozíciót és kimegy külföldre, az már annyira ütőképes, hogy minden esélye megvan a győzelemre.
„Ha valahova én odaérek, akkor első vagyok, a többi helyezésen lehet osztozni. Sajnos tényleg így van, hogy egy ütött-kopott Suzukival nagyon meg lehet szorongatni a nemzetközi élmezőnyt.”
Leleményesség vagy szabálytalanság?
A kiváló teljesítményhez az átalakításban Zoltánék mindig próbáltak a technikai szabályzat által megengedett, illetve nem tiltott maximumig elmenni. Megkeresték azokat a pontokat, amik még határesetek, a kizárást is megkockáztatva ezzel.
Svájcból például hazaküldték az első nap után. Első nap első helyen állt, és kiszedték az autóját a sorból. A szabályzatnak volt egy olyan része, ami alapján megóvták. Lényegében nem volt tiltva az, amilyen technikát használt, viszont annyi előnye származott belőle, hogy inkább félreállították.
Következő évben az erre vonatkozó kitételt már beletették a szabályzatba.
„Épp hogy csak a nevem nem volt odaírva.”
Amikor autójával a gépátvételre ment, már tudták, hogy kicsoda Zoltán, tudták, mit kell nézni a járművén. Az átvételeknél ráadásul nem csak a vizsgálóbiztosok vesznek részt, de ott állnak az ellenfelek csapataiból legalább a csapatvezetők, és ők is figyelik a gépeket.
Hogyan működik a gépátvétel?
Fékpróbával kezdődik, ami nem fékpados, csak szemre ellenőrzik, hogy mind a 4 kerék blokkol-e haladásból, illetve a kézifék egy bizonyos lejtőn mindenféle sebességfokozat nélkül megtartja-e az autót. Ehhez ki is kell szállni a kocsiból, hogy egyértelműen lássák, hogy a biztonsági fék megtartja-e az autót.
Utána kezdődik egy komolyabb vizsgálat, amikor a kocsit berakják egy sátorba. Közben ott lehetsz, viszont el kell állnod a kocsitól. Fölnyitják a motorháztetőt, a vizsgáló jön egy A4-es lappal, amin rajta van, hogy miknek kell megfelelni, illetve kategóriánként megvannak a szakértők, akik tudják, hogy a kategóriában milyen változtatások engedélyezettek.
Safety first – első a biztonság
A biztonsági vizsgálattal kezdenek: megmérik a bukócsövet, megnézik a letalpalási pontot.
A bukócső kritériumai, hogy nem készülhet hegesztett csőből, hajlítottnak kell lennie mindenhol. Megvannak a bukóketrecnek a megengedett formái, szabályzatban szerepel műszaki rajzzal, attól nem szabad eltérni.
Megnézik az overallt, a sisakot, E betűs-e, vagyis megfelel-e az európai előírásoknak. A ruházatban nem lehet éghető anyag, illetve nejlon, mert az tűz esetén a bőrödre olvad. Ha van navigátor, az ő holmiját is ugyanúgy ellenőrzik.
Nézik a biztonsági övet, hol, hogyan van rögzítve, van-e ellendarab, nehogy kiszakadjon, nézik az ülést.
Elvileg lehet szervokormány, de nem mindegy, hogyan van beszerelve, az is biztonságos-e. Aztán jön a zárak, a hajtások ellenőrzése.
Molnár Zoltán standard kategóriában versenyez, itt figyelik, hogy le van-e vágva a karosszériából, ugyanis ebben a kategóriában meg kell lennie a teljes body-nak. Törés vagy akármilyen alkatrész (pl. sárvédő) elhagyása esetén addig nem engednek be a következő pályára, amíg az autó nincs kijavítva.
Letépik az autóról a műszaki érvényességet, és, amikor kész az autó, újra be kell mutatni, hogy adjanak rá új érvényességet.
Így van rend a pályán. Egy versenyzőnek sem kell azon izgulnia, hogy a többieket nem ellenőrzik ugyanolyan alapossággal. Mindenkinek meg kell felelnie az előírásoknak.
„Azt nem mondom, hogy minket, magyarokat, nem figyelnek jobban, de tényleg csak azért, mert próbálunk a határon lenni a műszaki megoldásokkal, amikkel minél többet ki tudunk hozni az autóból az adott szabályokon belül.”
Golyós szerelem
Hogy itthon hogy kezdődött a „szerelem”? Babod, UAZ. 2000 elején még golyós triálokat rendeztek itthon.
A Golyós Triálról röviden: Karókkal és szalaggal kijelölt folyosón kell haladni az autóval. Az utat kijelelő karók tetején golyók vannak. A lényeg, hogy úgy kell teljesíteni a pályát, hogy egy golyót se verjünk le. Ha a karóhoz érsz, de a golyó nem esik le, csak remeg, az csak érintés, ha levered a golyót, az már hibapont. (Példát a részletesebb szabályokra olvashatsz a Sakál Golyós Triál szabályzatában.)
Zoltán szívét ez az ügyességi kihívás ejtette rabul. Nem csak élvezettel töltötte el a Golyós Triálok teljesítése, hanem előnyt is szerzett belőle, ugyanis ezeken a triálokon sikerült nagyon jól megéreznie az autót.
Európai triál versenyzés
Az első Európa-bajnokság Magyarországon
2005-ben Molnár Zoltán részt vett élete első Európa-bajnokságán, amit abban az évben első alkalommal rendeztek meg Magyarországon.
Az Európa-bajnokság hetében a versenyzők saját kategóriájukban szerzett helyezéssel jutnak be. Kategóriánként az első három helyezett kvalifikál a hétvégén megrendezésre kerülő Eb-re.
Kategóriák:
· O kategória „Originál”(originál járművek)
· S kategória „Standard” (széria járművek)
· M kategória „Modified” (feljavított széria járművek)
· PM kategória „ProModified”(módosított modified)
· P kategória „Proto”(prototípusok)
A kategóriák szerinti pontos műszaki követelmények megtalálhatók a Eurotrial szabályzatában, melyet az Eurotrial Team Hungary fordított magyarra.
2005-ben az itthoni rendezésen rekordmennyiségű, 200-nál is több autó volt.
A magyar versenyzők számára hihetetlen élmény volt látni, hogy külföldön mennyire komolyan veszik ezt a versenyt. Repülővel jöttek a versenyzők, kamionok hozták tonnaszámra a kocsikat. Ugyanabban a kategóriában jóval nagyobb gépek szerepeltek, mint Zoltán autója. Az esélyek latolgatása nem sok jót ígért.
„Volt 60 versenyző az én kategóriámban: hát, mondom, menjünk.”
Az első Eb-jén Zoltán tapasztalat nélkül vágott bele. A szabályokat sem ismerte még, így az indulás helyét sem sikerült jól megválasztania. A sok monstrumot látva úgy vélte, jobb lesz elölről indulni.
A standardnak egy kocsihossznyival előbbről kell indulni, hogy nehezebb legyen fölmenni. Az originálnak, amiben Zoltánék versenyeztek, két kocsihossznyival hátrébbról volt a start.
Zoltánék nekivágtak az elején. Úgy gondolták, mások nem fognak följutni odáig, büszkék voltak, hogy nekik sikerült. Visszafelé azonban meglepő látvány fogadta őket: az alap Suzukik is vígan szaladnak fölfelé a laza talajon. Kiderült, hogy egy 5000-es, V8-as originálos Mercedes csinált egy nyomot, és utána már bárki föl tudott menni. Tapasztalat nélkül hetedikek lettek.
Az első győzelem
Következő két évet, Svédországot és San Marinót kihagyta, de utána 2008-ban jött Norvégia. Anyagilag nem állt jól, de jelentkezett egy ember, aki kölcsönadta az autóját egy feltétellel: ha beülhet navigálni. Ezt az ajánlatot triálversenyzőnk nem hagyhatta ki, kerül, amibe kerül, elment Norvégiába. Második Eb-je volt, amit 2 nap után megnyertek.
”Az autót lehozta hozzám a műhelybe, hogy alakítsam át, ahogy gondolom, ezzel megyünk, ki lesz szállíttatva, tuti helyzetbe és megvolt. Azóta is ez a legjobb élményem Eb-vel kapcsolatban.”
Vissza az alapokhoz
A győzelem után folyamatos versenyzés volt Eb-ken, de mindig jött valami akadály, ami miatt nem sikerült teljesíteni a versenyeket. Technikai, navigátori problémák, óvások nehezítették Molnár Zoltán életét és versenyzését.
Így telt el 7 év, hogy Zoltánék valamin mindig elcsúsztak. 2015-ben sofőrünk úgy döntött, hogy visszaalakítja az autót, ne legyen benne egy olyan pont se, amibe bele tudnak kötni, vagy nem szabályos, vagy akár csak kérdéses.
Az átalakítást illetően tök nyugodtan ment a gépátvételre. Persze, így is volt idegeskednivaló, hiszen a pontos szabályok ismerete nélkül bármikor előfordulhattak problémás pontok, amiket ott helyben meg kell tudni oldani. Például, hogy miért műanyag kötözőt használnak és nem fémet. Volt olyan is, hogy nem találták megfelelőnek a biztonsági öv ellendarabját, így Zoltán a teherautó fém kerékékjéből vágott ki egy darabot és abból csinált ellendarabot.
2015-ben tehát a visszaalakított autóval mentek Zoltánék San Marinóba. Gépátvétel minden gond nélkül megvolt, semmibe nem kötöttek bele. Zoltán navigátor nélkül megnyerte a versenyt.
2016 Németország, megint megnyerte, 2017 Anglia, megint. Sorban jöttek az európa-bajnoki címek. Pilótánk rájött, hogy nem kell navigátor, mert félreértésekből eredő hibákat és értelmetlen kizárásokat előzhet meg ezzel.
Szlovákiában volt olyan eset, hogy az egy éves felkészülési munka közvetlenül a rajt után kárba veszett, mert nem volt bekapcsolva a navigátor sisakjának a csatja. Ez szabályszerű kizárást eredményezett.
„Akkor azt mondtam, hogyha elmegy valamin, akkor menjen el rajtam, menjen el azon, hogy nem készítettem fel az autót.”
Molnár Zoltán off-road terve
Tavaly a Szlovák Eb nem kerülhetett megrendezésre, várhatóan 2022-ben pótolják majd. Az ezen való részvétel mindenképpen Zoltán tervei közt szerepel. A csúszás még jól is jött versenyzőnknek, mert egy súlyos autóbalesetből kellett felépülnie. A magyar bajnokságot vezeti 2 győzelemmel. Szerencsére a baleset nem volt hatással a vezetésére.
Molnár Zoltán feltett szándéka, hogy jövőre a Szlovák Eb-ről győzelemmel tér haza.
Minden tiszteletet és elismerést megérdemel Zoltán. Az Ő életútja és rendkívüli off-road autósport karriere, kimagasló eredményei külön-külön is méltóképpen öregbítik a magya off-rod és 4×4 trial jó hírnevét. A továbbiakban is nagyon sok sikert és kitartás kívánunk a versenyzéshez Zoltának.
MEGJEGYZÉS: A fehér autó a „gyakorlós” edző autó, ez a paripa használatos itthon a hazai triál versenyeken, amit az MTTE azaz a Magyar Terepjárós Triál Sport Egyesület, MTTE szervez. A fekete színű az éles kés a fiókbanmegy, Zoltán azzal megy Trial 4×4 Európa Bajnokságokon.
Történetek képekben
2011 Csehország – EB
2012 Svájc – EB
2013 Olaszország – EB
2014 Szlovákia – EB
2015 San Marino – EB
2016 Németország – EB
2018 Ácsteszér
2020 Somogybabod
Andor és Krisztián
Ha tetszett összefoglalónk és szeretnél azonnal értesülni az Off-Road világ újdonságairól, iratkozz fel hírlevelünkre és rendszeres tájékoztatást küldünk a legfontosabb Off-Road aktualitásokról: