Kornyik Jeep Works.
Az off road versenysport magyarországi arcai (3. rész)
Fából vasparipa – Kornyik Jeep Works
Kornyik Attila édesapja révén igen fiatalon megismerkedett az off-road és az autóépítés csodálatos világával. Ebben nőtt föl, ott is maradt.
A Jeepek rajongója, mindig is Jeepekkel foglalkozott. Mondhatjuk, ez a rajongás családi vonás. Nevezhetnénk őket asztalosból lett jeepfaragóknak, mivel szakmájukat tekintve az idősebb és a fiatalabb Kornyik Attila is asztalos.
Miről is lesz szó ebben a részben?
Címszavakban: Kockalámpás szerelem. Attila útja a hátsó ülésről a Kornyik Jeep Works cég vezetéséig… Nem csigázunk tovább, vágjunk bele!
Kockalámpás Jeep Wrangler és a Kornyik-család útravalója
Kornyik Attila 5 évesen csöppent bele az off-roados körökbe, a terepjárós vonalba, amikor 1999-ben édesapja megvette első Jeepjét.
Az ő útjuk is a klasszikus off-road első állomásával kezdődött, a Somogybabod Fesztivállal, amit még néhány másik követett. Aztán édesapja belekezdett a komolyabb versenyzésbe egy kockalámpás Jeep YJ Wranglerrel. Először a haverjával ment, utána pedig felesége volt a navigátora.
Ez volt az édesapa első Jeepje, 89-es, 4.2-es, ami akkoriban nagy dolog volt. A motor viszont szörnyű volt: karburátoros, nem erős, sokat fogyasztott. Kicserélték inkább egy 4000-re, majd V8-as motor került bele. Néhány versenyen családilag, hárman vettek részt, szülők elől, Attila hátul pattogott, mint egy beszíjazott pingponglabda.
Ez a terepjáró volt édesapja első saját építésű autója, az első szerelem. Még nem volt komoly műhely, otthon a garázsban a navigátorral építették, igazi sufnituning volt.
2004-2005-ig tartott a versenyzős időszak. Attiláéknál előbb jött a válság, céges problémák miatt el kellett adniuk az autót. Ekkor szakadt félbe idősebb Kornyik Attila aktív, versenyzői offroadozása.
2009-ben vettek egy újabb autót, egy Grand Cherokee-t, azzal kerültek vissza Jeepbe, majd még ebben az évben visszavásárolta a kockalámpás versenyautót. Ezt újból szétszedte és felújította; nem tudta elengedni. Az első épített autó mindig a legkedvesebb marad.
Az élet forgatókönyve mégis mást írt elő. A visszavásárolt autó pár évig Attiláknál volt, de aztán megint jött egy gödör, és a versenyautó megint ment a háztól. A Grand megmaradt.
Off-road csíny az iskolában
Attila első saját jeepje 2011-ben, 17 évesen lett meg. Szintén kockalámpás, egy 2.5-ös, az volt napi használatú, suliba járós, hétvégi kimenős autó.
Fiatal éveiből megőrzésre került off roados vérének írásos bizonyítéka. Máig megvan az ellenőrzője, amibe beírást kapott, miszerint „a terepjárójával a virágágyásban parkolt”. Édesapja otthon kiosztotta, de látszott rajta, hogy belül büszke a fiára.
Fából vasparipa
Hat év telt el, mikor Attila édesapja a fejébe vette, hogy építsenek egy olyan kockalámpást, amilyen az első volt. Olyat akart, amit ők ketten, az utolsó csavarig a saját kezükkel szétszednek, felújítanak. Tart, ameddig tart, de makulátlan legyen.
2016-ban otthoni körülmények között, a garázsban álltak neki az autó átalakításának, ahogy bárki más nekifogott volna. Az egész család asztalos, így olyan nagyon nem állt tőlük távol a szerelés. Édesapjának ráadásul a versenyzés kapcsán volt tapasztalata, hiszen versenyzés közben kellett szerelni is. Vettek hozzá szerszámokat és ismerősök is beszálltak segíteni.
Az alap jó pár éve megvolt, amit pont azzal a céllal őriztek addig, hogy egyszer majd versenyautó, vagy egy szépen felújított autó váljon belőle.
Nagyon jó alap volt, lakatolni szinte nem is kellett. Átfényezni is csak azért, mert fekete volt, és az eredeti ezüst színű autót szerették volna viszontlátni.
Az első csavar meglazításától a teljes befejezésig 13 hónapig tartott a szerelés.
Ekkor már gondoltak arra, hogy a későbbiekben foglalkozni fognak ilyesmivel, és a lökhárítókat meg a küszöböket ők gyártották. Lesablonozták fából, farostlemezből, egy lakatos ismerősükkel megcsinálták. Tök jól sikerült, de rengeteg időt emésztett fel.
2017 nyarán készültek el vele. A legtöbb alkatrészt egy németországi cégtől vették, akiket édesapja már a 2000-es évek eleje óta ismert. Megtudták, hogy a cégnek van saját jeep találkozója Stuttgart mellett.
Magyar csodajárgány Németországban
Attiláék kölcsönkértek egy trailert, fölrakták rá az újabb kockalámpás autót és a Granddal kihúzták Németországba. Bár az újonnan épített terepjáró még csak nagy vonalakban volt kész, a magyar remekmű nagy sikert aratott a németek körében. Csodálkoztak, nem értették, hogy Kelet-Európából hogyan jöhet egy ilyen autó.
Az volt a legszebb az egészben, hogy annak idején édesapja ettől a német cégtől vásárolt egy átalakító szettet, ami hatalmas dolog volt abban az időben, sok millió forintba került. Az öreg tulaj emlékezett, hogy Magyarországra eladott egy ilyet, és így azt is megtudhatta, hogy kik ők.
Ott voltak 3 napig, összebarátkoztak a tulajdonos fiával, megbeszélték, hogy Attila is szívesen csinálná ezt, amit a német cég. Szóba került együttműködés, kedvezmény, mire a német partner – „Warum nicht?” – belement a dologba.
Kornyik Jeep Works
2018 júniusában lett bejegyezve a Kornyik Jeep Works,vagyis cégszerűen a Kornyik Works Bt. Addigra a 2.5-ös kockalámpást is gatyába rázták, amit egy ismerős vett át. Közben Attilának lett egy Commandere. Nagyon tetszett neki, de pár hónap múlva azt is eladta.
Attila hirdetésben meglátott egy hosszú Jeep Wrangler Rubicont a JK szériából (ami a mostanitól eggyel régebbi). Addigra már összegyűlt annyi pénze az eladott autókból, hogy meg tudta venni.
A Rubicon az off-road felszereltséget foglalja magában gyárilag: erősebb hidak, difi zárak.
„A Jeepben az a szép, hogy akár 30 éves, akár mai gyártású, többnyire megmaradt „amerikai egyszerű autónak”. Szerelés tekintetében nincs agyonbonyolítva.”
Ahogy a cég fejlődött, a Rubiconba is bekerült pár dolog: pl. az emelés, LED lámpa. Alap átalakítások történtek.
Ahogy az autó fejlődött, Attiláék azt vették észre, hogy az üzlet is egyre jobban megy, így a terepjárót is egyre gyorsabban tudták építeni.
Amikor valami újítás felkerült a Rubiconra, akkor sorra jöttek ügyfelek, akik meglátták, megtetszett nekik, és ők is olyat akartak a saját autójukra.
Végül eljutottak odáig, hogy az először bekerült alkatrészeket szinte mindet kicserélték, mert annyi tapasztalatot szereztek időközben, hogy rájöttek arra, hogy jobb márkájú, jobb minőségű termékekkel kell dolgozniuk.
Az ügyfelek is profitáltak ebből a tapasztalatból, mert nekik már egyből a jó minőségű alkatrészeket tudták ajánlani.
„Nem az ügyfeleken próbálkoztunk, hanem a saját autónkon.”
Hosszútávon jó megtérülést eredményezett ez a metodika.
Attila büszkén emlékszik vissza egy ügyfélsztorira az autó építésének kezdetéről:
Az autón kívülről még szinte semmi sem látszódott, de a futómű már nagyon jól ki volt találva. Egy szlovák ügyfél – aki idén harmadik éve jár hozzájuk -, beült abba az autóba, és azt mondta: „Nekem ugyanilyen kell.” Ez egy nagyon nagy elismerés volt. Az az ügyfél a mai napig örül, hogy akkor elment a Kornyik Jeep Works-höz, mert nagyon szereti az általuk épített kocsiját.
Off-road történelem: a csikós (Wrangler) átkelése a Rubiconon, majd szembejön az újabb kihívás, a Gladiator
Hosszú idő után kész lett a Rubicon, aztán használták picit, elmentek vele GPS-pontkereső versenyekre.
2020 novemberében jött az ötlet, hogy hirdessék meg ezt az autót, hátha valaki kedvet kap hozzá. Addigra már nagyon át volt építve, igazán minőségi, Amerikából vásárolt (Poison Spyder márkájú) alkatrészek kerültek bele. A kocsi 2 hónap alatt el is kelt.
Ezután a győri Jeep szalontól hoztak el egy vadiúj Wranglert. Nullkilométeresen
4000 km-t futottak vele, bejáratásra, forgatásra vitték, videóinterjú és bemutató készült.
Ennél az autónál az volt a cél, hogy minél rövidebb idő alatt elkészüljön az átalakítás. Idén januárban felkerült az emelőre és márciusig ott volt, áprilisra el is készült. Az első, 13 hónapos átépítési idő így 4 hónapra csökkent.
Mire a Kornyik-csapat a saját Wrangler felújításáig eljutott, volt már tapasztalat. Más Wranglereket is építettek ügyfeleik számára, akik közül sokan vadásznak is az autóval, vannak túrázók és egy szűk réteg, akik bár napi használatra veszik, szeretik picit átalakíttatni terepjárójukat saját ízlésük szerint.
A Jeepek alapvetően nem női autók, de vannak nő tulajdonosok is. Imádják a Wranglert, mert magas, ellátnak az autók fölött, könnyű vele sávot váltani. Majdnem a hátsó keréken ülsz, így nagyon könnyű vele parkolni.
„A rövid Wranglernél szerintem jobb városi autó nincs…”
Közben Magyarországra is megérkezett a Jeep Gladiator, a legújabb pickup. A győri kereskedéssel ismét sikerült nagyon jól összedolgozni, és el tudtak hozni tőlük egy ilyen autót nagyon jó áron.
A Gladiatort az AMTS-re tervezték elkészíteni, hogy a rendezvényen már teljes díszében pompázzon, azonban a gazdasági helyzet sajnos keresztülhúzta a számításukat. Amerikából nagyon sok minden nagyon lassan ér Magyarországra. A meglévő alkatrészek fölkerültek a kocsira, de sok még nem érkezett meg. Meg kell hagyni, már ebben a formában is egy impozáns autó.
Az a terv, hogy egy igazi expedíciós kocsi lesz. 35-ös kerék, emelés, tetősátor. Ezzel is az a cél, hogy megmutassák az ügyfeleknek, mit tudnak kihozni egy autóból, milyen minőségben dolgoznak.
Overlanding
Hozzáértésük bemutatása mellett Kornyik Attiláék szeretnének belevágni a Gladiatorral az overlandingbe is, ami egy, főleg a tavalyi évben nagyon felkapottá vált túrázási forma.
Overlanding: tetősátor, zuhanyfülke, fiókrendszer a kocsi hátuljában – beülteti az ember a családot, és egy hétre elmegy a vadonba úgy, hogy nem kell civilizáció közelébe menni. Főleg Amerikában, de már Európában, és nálunk, Magyarországon is nagyon felkapott dolog.
A vírushelyzet hatására az emberek rájöttek, hogy nem kell négycsillagos szállodába menni, hogy lazíthassanak, kiszabadulhassanak a mindennapok monotonitásából.
A mai gyerekek ritkán kerülnek vadregényes körülmények közé, ritkaság a táborozás az érintetlen természetben. Igazi élmény számukra ez a fajta kikapcsolódás.
Erdély, Szerbia, Szlovénia felkapott helyek lettek jeepes kirándulásokra, táborozásokra. Megvan a hangulata, amikor 4-5 jeeppel ott vagy a semmi közepén. Elmész, kiállsz egy hegytetőre, és ott töltesz 1-2 napot. Messzire se kell menni, akár Magyarország tájait is föl lehet fedezni ily módon.
Jeep Owners Club
Az üzlet Attiláé, és nem is ül a babérjain. Ősszel megnyílik az új bemutatótermük és irodájuk, ahol az autókon felül minden bemutatásra kerülő termék az autóikon van. Idővel bővíteni fogják a raktárkészletet, így az alkatrészek önállóan is megtekinthetők lesznek.
3 show-carjuk van, ezekkel meg tudják mutatni a nagy dolgokat, de ügyfeleik is örömmel adják kölcsön az autóikat erre a célra, és büszkék, hogy az ő autójuk kerül bemutatásra. Attiláék minden ügyfele segítőkész, bármikor szívesen odaadja az autóját. Összetartó közösséget alkotnak.
A céggel gyakorlatilag egybeforrt a jeep-klub, gyakorlatilag az ügyfeleik a barátaikká válnak és együtt járnak rendezvényekre, túrákra.
Jól működő dolog. Nemrég például Szlovákiában voltak 11 Wranglerrel egy Wrangler-találkozón, ahol a 11 autóból már 8-at ők csináltak, a másik 3 pedig a következő héten jelentkezett be Attilához, mert elismerték hozzáértését a megfelelő terepjárók kialakításában.
„Egy találkozón van 70-120 Wrangler, és erős látvány, amikor egy szlovák falun végigvonulunk.”
Jeep Owners Club Jamboree
Klubuknak van saját rendezvénye is: a Jeep Jamboree (dzsip dzsembori), amely idén harmadszor került megrendezésre. Hamar nemzetközi versennyé nőtte ki magát, Magyarországon kívül jönnek versenyzők pl. Erdélyből, Szlovákiából, Belgiumból is.
Az importőr illetve egy hazai kereskedés, a Carnet Riegler támogatja a rendezvényt, velük csinálják saját szervezőbrigáddal.
Az idei Jamboree okt. 1-2-án került megrendezésre.
Ízelítőnek íme a program fő eseményei:
- Délután Jeep Adventure Rally, 4×4 tesztvezetés
- Este megnyitó, állófogadás
- Éjszaka night run
- Délelőtt Jeep Challenge (utcai, épített)
- Ebéd és délutáni program a Borzavári Off-road Club pályáján
- Este állófogadás, díjkiosztó, záróparty
Mit gondolsz, jövőre, veled, ott találkozunk?
Andor és Krisztián
Ha tetszett összefoglalónk és szeretnél azonnal értesülni az Off-Road világ újdonságairól, iratkozz fel hírlevelünkre és rendszeres tájékoztatást küldünk a legfontosabb Off-Road aktualitásokról: